Zorgen om de ontwikkeling van Willem

Hij is vaak afwezig op school. Dat heeft niet alleen school ze verteld, maar ook de maatschappelijk werkster van het Zorg Advies Team. En daarom maken de ouders van Willem zich terecht zorgen. Sterker nog, de VO-school waar de 15-jarige Willem op zit, overweegt hem een ZMOK-school te adviseren, voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen.

Na het SBO heeft hij één jaar leerwegondersteunend onderwijs gevolgd. Maar vanwege zijn resultaten is hij overgestapt naar Praktijkonderwijs. Een plek waar Willem beter thuishoort, volgens zijn ouders, maar momenteel niet uit de verf komt. Ze leggen hun zorgen voor aan ZebrA.

Geen echt thuis

Hoe heeft Willem zich ontwikkeld? Welke life-events hebben een belangrijke rol gespeeld? Opvallend is dat Willem in tien jaar tweemaal is verhuisd. Beide keren had hij moeite om te aarden. Vooral het maken van nieuwe vrienden is lastig gebleken. Zijn oude klasgenoten van het vmbo zitten op een andere locatie.

Veel verder dan een praatje op het schoolplein komt hij niet. In een gesprek met Willem zelf, blijken zijn schoolbeleving en toekomstbeeld onduidelijk. Hij veert op als ze zijn passie voor het drummen en koken bespreken. Hij wil graag in een bandje spelen, en een echte kok worden.

Identiteitsontwikkeling en toekomstperspectief

Het ZebrA-zorgteam denkt dat Willem worstelt met de vragen die bij de puberteit horen: Wie ben ik? Wat wil ik? Hoe zien anderen mij? Logische vragen bij deze identiteitsontwikkeling. Een proces waarbij een veilige thuishaven én contacten met leeftijdgenoten heel belangrijk is.

Door de vele wisselingen in Willems leven is dit niet makkelijk geweest. Samen met zijn ouders worden de opties besproken en de beste afslag op de rotonde gekozen: met school wordt een plan gemaakt om Willem meer inzicht te geven in zijn toekomstperspectief. En tegelijkertijd het leggen van sociale contacten te stimuleren. Zo gaat hij op drumles en zoeken ze naar een bijbaantje in de horeca. Willem zelf is erg enthousiast hierover.

Zijn eigen weg

De ortho voert coachingsgesprekken met Willem. In een schrift van ZebrA houden we samen de verschillende stappen bij. ZebrA bewaakt de voortgang en afstemming met school. Samen met zijn ouders zet hij stappen in de goede richting. Willem heeft weer zijn eigen weg gevonden en stapt met vertrouwen en perspectief zijn toekomst tegemoet.

 

“Willem stapt met vertrouwen en perspectief zijn toekomst tegemoet”